CHCEME NATOČIT ŽIVÉ VYSTOUPENÍ
Co je nutné zajistit pro natáčení
Stručný návod pro kapelu před natáčením videa z živého vystoupení pro zajištění optimálního výsledku:
Umístění stacionárních kamer:
- Ověřte si, že v dané lokaci je bezpečné místo (tj. mimo rozdováděný dav) pro umístění minimálně 3, lépe 4 kamer na stativech. Pro každou z kamer je potřeba minimálně místo o velikosti 1x1m a z místa musí být zajištěna dobrá viditelnost na pódium. Typická umístění kamer:
- FOH (u zvukaře, max 20m před pódiem)
- Balkon nad pódiem (max 20m před pódiem) buď před kapelou nebo na boku sálu
- cca 5-7m od pódia na kraji sálu alespoň na jedné straně sálu
- nahoře na pódiu u bubeníka zboku, mírně před bubeníkem
- nahoře na pódiu na straně pódia mírně před kapelou
- Vždy je nutno zajistit ke kamerám dozorující osoby, které zabezpečí stacionární techniku na stativech před poškozením či odcizením. Techniku není možno ponechat v průběhu živého vystoupení bez dozoru. Dohodněte si s produkčním týmem, kdo bude zajišťovat dozor nad technikou.
- Ověřte si, že v dané lokaci je bezpečné místo (tj. mimo rozdováděný dav) pro umístění minimálně 3, lépe 4 kamer na stativech. Pro každou z kamer je potřeba minimálně místo o velikosti 1x1m a z místa musí být zajištěna dobrá viditelnost na pódium. Typická umístění kamer:
Prostor pro pohyb kameramana pro natočení detailů a dynamických záběrů:
- Pokud chcete mít u videa větší pestrost záběrů, je vhodné zajistit bezpečný pohyb kameramana v tzv. photo pitu, tj. zóně cca 1m bezprostředně před pódiem. Pokud přístup do photo pitu není možný, nebo photo pit není oddělen od publika (a očekává se „kotel“ před pódiem, takže v této zóně není natáčení možné), upozorněte na tuto skutečnost dopředu produkční tým, aby tomu přizpůsobil skladbu a umístění techniky.
- Berte v potaz, že nemožnost pořízení záběrů z photo pitu významně snižuje kvalitu pořízených záznamů. Alternativní řešení s použitím složitější kamerové techniky rovněž nejsou vždy možná a jsou také obvykle finančně náročnější.
Zvuk:
- Pokud chcete mít u videa kvalitní zvuk, zajistěte dopředu u zvukaře možnost nahrání zvukového záznamu vystoupení přímo z mix pultu, ideálně ve stopách, anebo, pokud záznam ve stopách není možný, celkového naefektovaného mixu vyváženého pro poslech ve sluchátkách (tj. nikoliv mixu co jde do PA, ten bývá pro použití s videem nevhodný)
- Pokud preferujete smíchání výsledného zvuku u svého zvukaře/studia, zajistěte si u něj dopředu kapacitu a termíny pro mix a mastering nahraného zvuku z vystoupení, tak, aby se zbytečně na zvukovou stopu nemuselo čekat při stříhání výsledného videa.
- Po samotném nazvučení kapely zvukařem do PA počítejte ještě s dostatečně dlouhou zvukovou zkouškou pro nastavení nahrávací techniky. Obvykle postačí zahrát 1-2 kompletní skladby po finálním nazvučení kapely do PA.
Osvětlení (to je nejdůležitější ze všeho pro kvalitní výsledek):
- Zjistěte si dopředu, jak je řešeno osvětlení pódia a konzultujte to s produkčním týmem. Ideálně si dopředu zajistěte fotky či videa z pódia, kde je zřejmý vzhled a barevnost osvětlení, např. z předchozích vystoupení jiných kapel a tyto poskytněte produkčnímu týmu.
- Pro dobrý výsledek je vhodné zajistit konzistentní osvětlení všech členů kapely (ano, i bubeník je člen kapely) zepředu (nejlépe v úhlu cca 45 stupňů) v průběhu vystoupení, ideálně bílým neutrálním světlem o teplotě 5600K. Pokud toto nejste schopni zajistit sami, kontaktujte produkční tým a dohodněte si dosvícení scény.
- Pro osvětlení účinkujících zepředu je zcela nevhodné červené světlo, které vede k rozpadu barev pleti na videozáznamu a obtížně se koriguje. Pokuste se zajistit, že červená světla zepředu nebudou pokud možno vůbec používána. Na pozadí červená nevadí.
- Pokud zepředu kapelu osvětluje nějaký druh automatických blikajících světel, které nelze přesně barevně řídit, je nejlepší toto blikání v průběhu nahrávání zmrazit na nějaké neutrální barvě (nejlepší je bílá o jakékoliv teplotě, ale dá se použít například modrá, v nejhorším i jakákoliv jiná barva než červená). Důležité je zajistit konzistentní (neměnné) osvětlení obličejů účinkujících, protože pak je možné vyvážení barev zkorigovat. Blikající světla na pozadí (mimo účinkující) nevadí.
- Pokud je to možné, je vhodné se vyvarovat použití laserové techniky, která může způsobit zničení kamer při jejich osvícení laserem. Pokud to možné není, je nutno dopředu s osvětlovačem dohodnout místa, kde lze bezpečně kamerovou techniku umístit, aby nedošlo k jejímu poškození laserem.
- Nedostatečně osvětlená pódia je nutno bezpodmínečně dosvítit. Toto je nutno dohodnout dopředu s produkčním týmem, který zajistí příslušnou osvětlovací techniku.
Logistika a časový harmonogram:
- Poskytněte produkčnímu týmu playlist vystoupení a označte v něm skladby, které požadujete nahrát.
- Zajistěte přístup na lokalitu minimálně 2 hodiny před začátkem vystoupení, aby produkční tým měl dostatek času na nachystání techniky.
- Zajistěte přítomnost kapely a zvukaře tak, aby bylo nazvučeno v dostatečném časovém předstihu před začátkem akce a zvukař byl schopen vyladit a nastavit mix pro kvalitní nahrávání audia z vystoupení.
- Pokud je osvětlení zajišťováno osvětlovačem, zajistěte jeho přítomnost v dostatečném předstihu před začátkem vystoupení (min. 1h) tak, aby bylo možno dohodnout způsob osvětlení scény a případně jej upravit pro potřeby natáčení.
